Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

DPA World Tour
December 2017
Jubilæumsgaven var
et mikrofonkursus
Midtvejs i DPA Microphones' verdensomspændende jubilæumsturné gjorde man holdt i Rødovre. Her fik de professionelle lydfolk en rigtigt god oplevelse på skolebænken...


Finn Nesgaard

Der var godt fyldt op i den store sal, da DPA Microphones' World Tour nåede til Viften i Rødovre som årets tiende "Get Closer"-arrangement. Det skete efter at tour'en havde været rundt i USA, Italien, Frankrig, Spanien, Belgien og Australien. Det var samtidigt en markering af, at de danske DPA mikrofoner nu har været på verdensmarkedet i 25 år. Men det er nu en sandhed med modifikationer.

Ideen om at bruge de danske målemikrofoner fra Brüel & Kjær til almindelige lydoptagelser opstod nemlig allerede 10 år tidligere. Og det blev en succes, for en målemikrofon er jo karakteristisk ved at have de bedst mulige data, både mht. frekvensgang og signal/støj-forhold. Tilbage var så lige at få mikrofonerne koblet til lydverdenens XLR-stik og at opbygge et verdensmarked. Men begge dele er lykkedes ganske godt.

Lydkvalitet og hjernegymnastik

Og hvad kunne vi tilhørere så lære om lyd af DPA's folk og de indbudte foredragsholdere?

Ja, arrangementet blev kaldt for "Microphone Masterclass" og straks fra starten blev det slået fast, at det ikke var et salgsarrangement, men et arrangement hvor vi skulle lære at bruge mikrofonerne på den bedst mulige måde. Og her var den danske lydspecialist Eddy Bøgh Brixen en god læremester.

Han startede med at bevise, at vi overhovedet ikke kan være sikre på vores hørelse, når vi skal bedømme lydkvalitet. Det gjorde han ved først at afspille 10 sekunders pink noice (lyserød støj) støj og derefter markere et fire sekunders område på midten, hvor han fjernede 2 kHz området. Resultatet var, at det første område lød som helt almindelig pink noice. Så kom området uden 2 kHz, og det kunne naturligvis høres. Og så kom – oh ve, oh skræk – det sidste område med 100% pink noice, og det lød ganske enkelt mærkeligt, for der var ligesom kommet en ekstra lyd med i lydbilledet. Men da Eddy stoppede afspilningen og derefter afspillede det sidst stykke alene, så lød det igen som helt almindelig pink noice.

Med andre ord: Vores hjerne har indflydelse på, lydoplevelsen, uanset hvor gode mikrofoner man bruger.

Da jeg kom hjem og fortalte min kone om den sælsomme oplevelse, så kunne hun, der er assistent for en øjenlæge, glad fortælle, at patienterne oplever en tilsvarende hjernebaseret fejl, når hun måler synsfelter, og der skiftes fra det ene til det andet øje. Patienten skal reagere på nogle lysprikker på en mørk baggrund, men baggrunden opleves meget lysere, når han/hun lægger øje nummer to til instrumentets okular.

Hvad lærte vi af Eddy?

Efter denne chokerende oplevelse gik Eddy Bøgh Brixen så i gang med at lære os om mikrofonplaceringens betydning for lydniveau og frekvensgang. Det skete ved at man placerede små miniature-mikrofoner på en testperson: I panden, ved kinden, ved øret og på brystet i tre forskellige afstande fra munden. Testpersonen begyndte derefter at tale, mens lydsignalerne fra de seks mikrofoner blev optaget på hvert sit lydspor.

Og hvad var så resultatet, da vi efterfølgende fik lejlighed til at sammenligne optagelserne?

Ja, Eddy vidste godt, at placeringen i panden ville give den flotteste lyd. Men det var også påfaldende, at ingen af de optrædende på scenen, heller ikke Eddy selv, havde mikrofonen placeret i panden. De var alle udstyret med en hudfarvet kindmikrofon. Og konklusionen var da også, at vi først og fremmest skal have styr på placeringernes lydmæssige forskelle og lære at arbejde med dem på de bedst mulige måder. Dette gælder ikke mindst ved optagelse af spillefilm, hvor mikrofonerne jo skal gemmes i håret, i tøjet og hvor man ellers kan gøre dem usynlige.


Der var fyldt godt op i salen, da DPA holdt Microphone Masterclass i Viften i Rødovre. Det skete i forbindelse med den danske mikrofonfabriks 25-års Get Closer World Tour. Klik for større billede

Og så alle de andre...

Det var så en ganske lang beretning om Eddy Bøgh Brixens foredrag, men han var bestemt ikke alene på scenen.

Den gennemgående figur var Bo Brinck, der udmærkede sig ved at være en mand med benene solidt plantet på jorden, nøjagtigt dér hvor de fleste af vi publikummer befandt os. Han blev assisteret af den engelske lydtekniker og Pro Tools ekspert Donal Hodgson, der har arbejdet for kunstnere som Sting, Tina Turner, Arrested Development, Primal Scream og Duran Duran, hvilket affødte masser af sjove anekdoter og erfaringer fra det virkelige liv. Næste mand på senen var den hollandske filmmand Antoin Cox, der siden 2004 har arbejdet med lyd til stribevis af internationale spillefilmprojekter – senest The Hitman's Bodyguard fra 2017.

Orkester sluttede festen

Og hvad fik vi så ud over de gode historier fra livet i lydverdenens overklasse?

Vi fik en uhyre grundig gennemgang af mikrofonplaceringer omkring et trommesæt – det er simpelthen utroligt så mange forskellige muligheder der er, og de har alle indflydelse på lydoptagelsen. Det samme gentog sig med et flygel. Og så sluttede dagen ellers med at man optog lyden af et firemands orkester – flygel, bas, guitar og trommer.

Var det tiden værd? Ja, i høj grad. Bare ærgerligt, at der er 25 år til DPA kan fejre sin 50-års fødselsdag. Men allerede til næste år kan de glæde sig i Tyskland samt flere steder i Europa og Asien, for DPAs jubilæumstur er endnu kun nået halvvejs...


Dagen sluttede med optagelsen af et firemands orkester bestående af flygel, bas, guitar og trommesæt Klik for større billede



Gå tilbage


Eddy Bøgh Brixen lærte os, at hjernen har indfydelse på lydoplevelsen, og at lyden skifter karakter ved forskellige mikrofonplaceringer.
Klik for større billede

Bo Brinck placerede seks DPA miniaturemikrofoner forskellige steder på hovedet og kroppenn af en testperson. Det gav stor forskel på optagelser af hans talestemme.
Klik for større billede

Bo Brinck gik grundit til værks, da der skulle afpørøves mikrofonplaceringer på et trommesæt og et flygel. Ved computeren ses den engelske lydtekniker og Pro Tools ekspert Donal Hodgson.
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+