Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Markedsundersøgelse
August 2018
Brugerkrav presser medie- og
underholdningsbranchen
Den hastige udvikling i medie- og underholdningsbranchen har bevæget sig ind i en ny dynamisk fase, som stiller nye krav til branchens virksomheder. Det viser PwC's årlige undersøgelse: Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022.

PwC's markedsundersøgelse for perioden 2018-22 viser, at medie- og underholdningsbranchen globalt set vil få en årlig vækst på 4,4 procent. Men i Danmark forventes den årlige vækst kun at blive på 2,4 procent, fra 63,6 mia kroner i 2017 til 72,9 mia kroner i 2022.

– På globalt plan vil den største vækst ske i de digitalt drevne segmenter, siger Leif Ulbæk Jensen, partner og medieekspert i PwC. – Virtual reality-segmentet vil føre an – men fra et lavt udgangspunkt – med en årlig vækst på 40,4 procent for de næste fem år, efterfulgt af over-the-top (OTT) video med 10,1 procent. Til gengæld vil indtægterne fra aviser og blade falde i løbet af de næste fem år, ligesom segmenterne bøger, radio og traditionelt TV, samt hjemmevideo alle vil opleve en årlig vækst på under 2 procent.

Leif Ulbæk Jensen nævner også, at udviklingen i medie- og underholdningsbranchen vil få dens aktører til at tilpasse sig de ændrede konkurrenceforhold, kundernes vaner og offentlighedens forventninger. Det vil skabe en stadigt større gruppe af "superkonkurrenter" og specialiserede nichebrands.

Grænser udviskes

I takt med denne ændringsbølge forsvinder de grænser, som indtil for få år siden eksisterede mellem på den ene side medie- og underholdningsindustrien og på den anden side teknologi- og telesektoren.

– Grænserne vil blive udvisket mellem trykt og digitalt, videospil og sport, trådløs og fast forbindelse, kabel og online, sociale og traditionelle medier, siger Leif Ulbæk Jensen. – Det bliver derfor nødvendigt at gennemtænke forretningsmodellerne, for derved at skabe grundlag for nye indtægtsstrømme. Samtidigt er det vigtigt at fastholde og udbygge tilliden hos forbrugerne og offentligheden.

Det nye økosystem

PwC's Outlook-rapport fremhæver fem primære faktorer:

  • Allestedsnærværende internetopkobling: Antallet af mobile højhastighedsinternetforbindelser vil stige med 2,2 mia. på globalt plan frem til og med 2022, hvilket vil betyde en enorm udvidelse af markedet for forbrug af mobilt indhold med hurtigere hastighed. Der vil komme et symbolsk vendepunkt i 2020, hvor det samlede globale dataforbrug via smartphones vil overhale dataforbruget via fast bredbåndsforbindelse.

  • Den mobile forbruger: I kraft af den globale eksplosion i den mobile adgang bliver den opkoblede mobile enhed forbrugernes primære adgang til indhold og ydelser på tværs af stort set alle markeder. Det mobile segment får derfor stadig mere fokus fra annoncørernes side. Og igen understreges denne ændring af et markant vendepunkt: 2018 vil blive det første år, hvor de globale indtægter fra mobile internetreklamer overhaler indtægterne fra reklamer via traditionelle trådede forbindelser.

  • Behov for nye kilder til omsætningsvækst: Virksomhederne i medie- og underholdningsindustrien forsøger at udvide med andre indtægtskilder end de traditionelle, som generelt er faldende. Samtidig går teleselskaberne efter at udbyde medie- og underholdningsindhold for at sparke nyt liv i væksten. Det har skabt et kapløb mellem samtlige aktører i økosystemet om at udvikle nye indtægtsstrømme. Dette illustreres af, at forbruget af over-the-top (OTT) vil vokse med en årlig vækstrate på 10,1 % frem til og med 2022 mod blot 2,3 % for traditionelle tv-reklamer.

  • Værdiskifte til platforme: Sociale medier og teknologiske platforme er ved at overhale traditionelt medieindhold, når det handler om at tiltrække forbrugernes opmærksomhed og en stigende andel af deres forbrug – en tendens, der har skabt nye "superkonkurrencedeltagere". Dette er nogle af de traditionelle udbydere af indhold begyndt at reagere på ved at udvikle deres egne on-line aktiviteter.

  • Personalisering: Tidens magtfulde forbrugere siger nej tak til indholdsoplevelser baseret på "one-size-fits-all". Det er derfor af afgørende betydning for virksomhederne – lige fra "superkonkurrencedeltagere" til fanfokuserede nicheaktører – at bruge dataanalyse og kunstig intelligens til at gøre deres tilbud mere personlige. Og liveoplevelsen har stadig stor tiltrækning. F.eks. vil billetsalget til e-sportsarrangementer stige med en årlig vækstrate på 21,1 % frem til og med 2022.

    Læs rapporten HER.

    Gå tilbage


  • – Der vil ske en voldsom udvikling på underholdningsmarkedet i de kommende fem år, siger Leif Ulbæk Jensen fra PwC. Hans forudsigelser er baseret på markedsundersøgelsen "Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022", som omfatter data for 15 specifikke industrisegmenter i 53 lande.
    Klik for større billede

    Fakta om PwC's Outlook-rapport

    Den 19. udgave af "Global Entertainment & Media Outlook" er en analyse af privatforbrug og reklameforbrug, baseret på sammenlignelige historiske og prognosebaserede data og kommentarer for de kommende fem år.

    Rapporten omfatter data fra 53 lande vedrørende 15 specifikke industrisegmenter: Business-to-business; biografer; dataforbrug; internetadgang; internetreklamer; blade; musik, radio og podcasts; aviser; out-of-home; OTT VIDEO; traditionelt TV og hjemmevideo; TV-reklamer; videospil og e-sport; virtual reality. --- Boks slut --- Boks slut --


    > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+

    sojle.php